تعریف دین از نظر امیل دورکیم و ماکس وبر جامعه شناسان معروف را در ادامه فرهنگ پژوهی قسمت 46 با نقدهایی پی میگیریم . باید دانست که دیددگاههای این دانشمندان اجتماعی فرانسوی و آلمانی در حوزه های مختلف جامعه شناسی در ایران تاثیر بسیاری بر جای گذاشته و در دانشگاهها مورد بحث قرار می گیرد . نکته اساسی این است که این دیدگاهها با چالشهای اساسی در دوران اخیر بویژه در ایران روبرو است که تاحدودی به ان پرداحته شده و اشکالات ان مورد نقدهای اساسی قرار گرفته است که از مهمترین این نقد ها میتوان نظریات ریمون ارون در کتاب مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی و نقدهای استاد مطهری در آثار متعددش در این زمینه را برشمرد که بسیار عمیق ابعاد مختلف اندیشه دینی و خدشه پذیر بویژه دورکیم را کالبد شکافی و اشکالات ان را در جامه شناسی دینی مطرح ساخته اند. در واقع نظریه های دورکیم در کتاب "اشکال ابتدایی حیات دینی"، forms elementaires de lavie religuse فاقد هر نوع اشارتی به الوهیت است. او دربارهدین معتقد است که یک دین عبارت از نظامی است به هم پیوسته و متشکل از باورها،اعمالی در رابطه با اشیای مقدس یعنی اشیایی خاص و متمایز که تماس با آ نان ممنوعاست این باورها و اعمال تمامی کسانی را که بدان میپیو ندند، در یک جماعت اخلاقیمثلا کلیسا، پیوسته و متحد میسازد.بالعکس در تعریف مشهور دیگر که بولی، boullaye در کتاب "مطالعه مقایسهای ادیان"، در این باب ارائه میدهدبه طور روشن به واقعیت الهی دین اشارت میرود. به این ترتیب که دین عبارت است ازمجموع باورها و اعمالی ( یا طرز تلقیهایی در عمل) در رابطه با یک واقعیت عینی یادست کم عینی انگاشته، یکتا یا جمعی، امّا تا حدودی والا و از جهاتی شخصی، که انسانخود را به هر صورت وابسته بدان میداند و میل دارد در ارتباط با آن بماند.[1]
انتخابات مجلس و نفی اشرافیگری و رفتار قبیله ای 1-دکتر سیدمهدی آقاپور-عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
فرهنگ پژوهی40- فرهنگ قومی، فرهنگ ملی 1- دکترسید مهدی آقاپور -عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
فرهنگ پژوهی 39- رسانه ملی،نظریه ها و راهبردها- دکترسید مهدی آقاپور عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
دین ,دینی ,اساسی ,ان ,یک ,جامعه ,است که ,در کتاب ,در رابطه ,پیوسته و ,در این
درباره این سایت