البته برخی از نظرات در حوزه جامعه شناسی دینی به آسانی قابل نقد و از نقطه نظر اصول متقن جامعه شناختی و تجارت تاریخی متعدد جوامع بشری به اسانی خدشه پذیر است. چرا که بدون شک، ادیان و پدیده های دینی بر اساس ماهیت و زادگاه و زاد روز و علل و عوامل مؤثر در پیدایش آنها و همچنین اصول مبنایی و رویکردها و موضعگیریهای انسانی و اجتماعی خویش، عنصری واحد و همگون نیستند. و نمیتوان برای همه آنها نسخه واحد و یکسانی به دست داد.درواقع به سبب علاقه ذاتی و فطرت عقلانی انسانها به وجود خالق جهان و زندگی پس از مرگ در طول تاریخ و در نتیجه استقبال عموم توده های مردم از طبقات مختلف به زندگی دینی و و اخلاق پاک مذهبی و رفتارهای مبتنی بر ان، سلطه گران و زورمندان و زرمندان مسلط بر جوامع بشری در طول تاریخ سعی نموده اند تا با تسلط بر سازمانها و مراسم و ایین های دینی، رنگ و نقش و طعم خود را بر اداب و رسوم و مراسم انها زده و در مسیر اهداف سوء و زیانبارخود و تسلط بهتر و بر اندیشه ها و احساسات پاک مردم بکار گیرند . این معنا در پژوهشهای تاریخی و اجتماعی به وفور به چشم می خورد. انتخابات مجلس و نفی اشرافیگری و رفتار قبیله ای 1-دکتر سیدمهدی آقاپور-عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
فرهنگ پژوهی40- فرهنگ قومی، فرهنگ ملی 1- دکترسید مهدی آقاپور -عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
فرهنگ پژوهی 39- رسانه ملی،نظریه ها و راهبردها- دکترسید مهدی آقاپور عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
های ,دینی ,واحد ,جوامع ,اجتماعی ,و ,و اجتماعی ,واحد و ,جوامع بشری ,در طول ,و مراسم
درباره این سایت